Θυμάμαι ότι στον Μπόρχες ο παράδεισος αποκτά υπόσταση σε μια βιβλιοθήκη. Πράγματι, διαβάζοντας, μπορούμε και ηρεμούμε. Διαπιστώνοντας ότι οι λέξεις, που δε μας περισσεύουν, υπάρχουν τακτοποιημένες στα βιβλία, νιώθουμε ένα είδος ανακούφισης από την επαφή με τα κακομεταχειρισμένα διαπιστευτήρια λόγου. Γι’ αυτό, εμπιστευόμαστε και πιστεύουμε στην αξία της βιβλιοθήκης, αξιολογώντας την ως ένα αντικείμενο διακλαδώσεων, ζωντανό όπου εμφιλοχωρούν συναισθήματα, και αναγκαίο απ’ όπου προκύπτει, ιστορικά, η απόλαυση της πνευματικής σύνθεσης και ανασυγκρότησης.
Για κάθε γραφιά Μπάρτλεμπυ, που ζει, κοιμάται, αναπνέει μέσα σε καθεστώς γραφείου, η όραση είναι από τα πολυτιμότερα «αγαθά» που διαθέτει. «Θα προτιμούσα όχι» είναι μια σύντομη δήλωση ενός καλού καγαθού υπαλλήλου, διά της οποίας όμως τονίζονται πολλά αιχμηρά σημεία ενός κυκλικού υπαινιγμού… Και συμβαίνει όλοι, όπως ο Μπάρτλεμπυ, να υπαινισσόμαστε διαρκώς ότι επιδιώκουμε, μέσα από την καταδιωκτική άγρα των νέων εικόνων, την επιστροφή στις λέξεις που αποσιωπήθηκαν και, άρα, την καταφυγή σε μια νέα -ή εκ νέου δομημένη- γλώσσα. Μήπως για όλα φταίει το σεξ, που είναι παντού εκτός από τη σεξουαλικότητα; Ο Ρολάν Μπαρτ (1915-1980) ήξερε…
Επιλέγοντας κείμενα για να τα διαβάσουμε, μία ή περισσότερες φορές, ίσως πιάσουμε τον εαυτό μας να φοβάται μήπως χάσει την πολύτιμη όραση. Τότε, από την μπουκαπόρτα, ο Φρόυντ κάνει σινιάλο: μας συμβαίνει τώρα, επειδή στην πραγματικότητα φοβόμαστε –ή και φοβόμασταν- τον ευνουχισμό. Τι ρουχισμό θα δίναμε στη γλώσσα, ποιο θα ήταν το χιούμορ και ποιες οι λέξεις, αν δεν είχαμε την όρασή μας για να μπορούμε να καυτηριάζουμε το φιλοθεάμον πραγματικό;
Τα έργα του Ηλία Μακρή, που εκτίθενται έως το Σάββατο, 6 Μαρτίου 2010, στην αίθουσα τέχνης "Αστρολάβος", Ηροδότου 11, στο Κολωνάκι, διαμεσολαβούν στους θεατές το ειρωνικό χιούμορ του γνωστού από την Καθημερινή σκιτσογράφου, και έρχονται για να υπενθυμίσουν την αναγκαιότητα της λειτουργίας της μνήμης για την υλοποιήσιμη απόλαυση. Όταν θυμόμαστε, άρα έχουμε αποθηκεύσει στο αρχείο, όσα συνέβησαν στην καθημερινότητα κατ’ εξακολούθηση, μας προσφέρεται η δυνατότητα πλέον να τα ντύσουμε με δικές μας λέξεις και χιούμορ. Από τον Κούγια-top lawyer, για τον οποίο σκέφτεσαι «1.60+ πού τη βάζει τόση μανούρα;», μέχρι τη γοργόνα με τη φιάλη και το εκτινασσόμενο ψυγείο στους Εσκιμώους, οι εικόνες «νοθευμένης πραγματικότητας» του Ηλία Μακρή με έκαναν να αντιληφθώ πόση ανάγκη έχουμε από την παρουσία του σκίτσου στη ζωή μας. Και τελικά, ναι: «θα προτιμούσα όχι» πρέπει να απαντήσει ο σκιτσογράφος, αν του πουν «κάντο όπως ο Άγγλος Μπάτλερ». Ο Μακρής είναι παρών, ηχηρός, και φαίνεται.
*Ο Ηλίας Μακρής γεννήθηκε το 1956 στην Αθήνα. Σπούδασε ζωγραφική και χαρακτική στην Γερμανία. Από το 1981 ασχολείται επαγγελματικά με το σκίτσο.
Συνεργάστηκε με τις εφημερίδες το ΒΗΜΑ, Έθνος και πολλά περιοδικά.
Τα τελευταία 21 χρόνια σκιτσάρει στην εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ.
Έχει κυκλοφορήσει 5 λευκώματα με γελοιογραφίες.
Το 2007 βραβεύτηκε με το βραβείο Μπότση για την προσφορά του στην δημοσιογραφία.
Αστρολάβος
Για κάθε γραφιά Μπάρτλεμπυ, που ζει, κοιμάται, αναπνέει μέσα σε καθεστώς γραφείου, η όραση είναι από τα πολυτιμότερα «αγαθά» που διαθέτει. «Θα προτιμούσα όχι» είναι μια σύντομη δήλωση ενός καλού καγαθού υπαλλήλου, διά της οποίας όμως τονίζονται πολλά αιχμηρά σημεία ενός κυκλικού υπαινιγμού… Και συμβαίνει όλοι, όπως ο Μπάρτλεμπυ, να υπαινισσόμαστε διαρκώς ότι επιδιώκουμε, μέσα από την καταδιωκτική άγρα των νέων εικόνων, την επιστροφή στις λέξεις που αποσιωπήθηκαν και, άρα, την καταφυγή σε μια νέα -ή εκ νέου δομημένη- γλώσσα. Μήπως για όλα φταίει το σεξ, που είναι παντού εκτός από τη σεξουαλικότητα; Ο Ρολάν Μπαρτ (1915-1980) ήξερε…
Επιλέγοντας κείμενα για να τα διαβάσουμε, μία ή περισσότερες φορές, ίσως πιάσουμε τον εαυτό μας να φοβάται μήπως χάσει την πολύτιμη όραση. Τότε, από την μπουκαπόρτα, ο Φρόυντ κάνει σινιάλο: μας συμβαίνει τώρα, επειδή στην πραγματικότητα φοβόμαστε –ή και φοβόμασταν- τον ευνουχισμό. Τι ρουχισμό θα δίναμε στη γλώσσα, ποιο θα ήταν το χιούμορ και ποιες οι λέξεις, αν δεν είχαμε την όρασή μας για να μπορούμε να καυτηριάζουμε το φιλοθεάμον πραγματικό;
Τα έργα του Ηλία Μακρή, που εκτίθενται έως το Σάββατο, 6 Μαρτίου 2010, στην αίθουσα τέχνης "Αστρολάβος", Ηροδότου 11, στο Κολωνάκι, διαμεσολαβούν στους θεατές το ειρωνικό χιούμορ του γνωστού από την Καθημερινή σκιτσογράφου, και έρχονται για να υπενθυμίσουν την αναγκαιότητα της λειτουργίας της μνήμης για την υλοποιήσιμη απόλαυση. Όταν θυμόμαστε, άρα έχουμε αποθηκεύσει στο αρχείο, όσα συνέβησαν στην καθημερινότητα κατ’ εξακολούθηση, μας προσφέρεται η δυνατότητα πλέον να τα ντύσουμε με δικές μας λέξεις και χιούμορ. Από τον Κούγια-top lawyer, για τον οποίο σκέφτεσαι «1.60+ πού τη βάζει τόση μανούρα;», μέχρι τη γοργόνα με τη φιάλη και το εκτινασσόμενο ψυγείο στους Εσκιμώους, οι εικόνες «νοθευμένης πραγματικότητας» του Ηλία Μακρή με έκαναν να αντιληφθώ πόση ανάγκη έχουμε από την παρουσία του σκίτσου στη ζωή μας. Και τελικά, ναι: «θα προτιμούσα όχι» πρέπει να απαντήσει ο σκιτσογράφος, αν του πουν «κάντο όπως ο Άγγλος Μπάτλερ». Ο Μακρής είναι παρών, ηχηρός, και φαίνεται.
*Ο Ηλίας Μακρής γεννήθηκε το 1956 στην Αθήνα. Σπούδασε ζωγραφική και χαρακτική στην Γερμανία. Από το 1981 ασχολείται επαγγελματικά με το σκίτσο.
Συνεργάστηκε με τις εφημερίδες το ΒΗΜΑ, Έθνος και πολλά περιοδικά.
Τα τελευταία 21 χρόνια σκιτσάρει στην εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ.
Έχει κυκλοφορήσει 5 λευκώματα με γελοιογραφίες.
Το 2007 βραβεύτηκε με το βραβείο Μπότση για την προσφορά του στην δημοσιογραφία.
Αστρολάβος
artlife : Ηροδότου 11, Κολωνάκι 10674
Τηλ : 210 722 1200, 4
Fax : 210 722 1304
http://www.astrolavos.gr/ , gallery@astrolavos.gr
http://www.biblionet.gr/main.asp?page=showbook&bookid=19408
http://books.google.gr/books?id=g_tn9lMYcBEC&printsec=frontcover&dq=roland+barthes&source=bl&ots=h64RpLjE79&sig=5j9pzCPcksKKJXy3kjMsFbZBogA&hl=el&ei=TECCS_z2KNjNjAfS_7XFBA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CBUQ6AEwAg#v=onepage&q=&f=false
http://www.biblionet.gr/main.asp?page=showbook&bookid=19408
http://books.google.gr/books?id=g_tn9lMYcBEC&printsec=frontcover&dq=roland+barthes&source=bl&ots=h64RpLjE79&sig=5j9pzCPcksKKJXy3kjMsFbZBogA&hl=el&ei=TECCS_z2KNjNjAfS_7XFBA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CBUQ6AEwAg#v=onepage&q=&f=false
No comments:
Post a Comment