Η διδασκαλία της Λογοτεχνίας
στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
και το μέλλον της ανάγνωσης
Σάββατο, 17 Απριλίου 2010
Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων, Ακαδημίας 50
Αμφιθέατρο «Αντώνης Τρίτσης» 9:30 π.μ.-3:00 μ.μ.
Επιστημονική ευθύνη: Κώστας Ακρίβος
Οι εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ σε συνεργασία με το περιοδικό ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ διοργανώνουν ενημερωτική ημερίδα στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων (Ακαδημίας 50, Αθήνα), το Σάββατο, 17 Απριλίου 2010.
Όσοι κατά καιρούς εμπλέκονται στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας στον χώρο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, είτε με την ιδιότητα του εκπαιδευτικού είτε του μαθητή ή και του γονέα, όλοι ανεξαιρέτως συμφωνούν σε ένα πράγμα: όσο γοητευτική μπορεί να φαντάζει η εν λόγω διαδικασία, τόσες παγίδες αλλά και αποτυχίες κρύβει η έμπρακτη εφαρμογή της ερμηνευτικής προσέγγισης των λογοτεχνικών κειμένων στη σχολική τάξη. Οι λόγοι είναι πολλοί και πρέπει κυρίως να αναζητηθούν στη φιλοσοφία και στους στόχους του μαθήματος, έτσι όπως καθορίζονται από την Πολιτεία μέσω του αναλυτικού προγράμματος για το μάθημα της Λογοτεχνίας.
Σήμερα τα πράγματα έχουν οδηγηθεί σε ακόμη μεγαλύτερο αδιέξοδο. Τα πολλά προβλήματα που σωρεύονται γύρω από τη διδασκαλία της Λογοτεχνίας στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο –οι τρόποι διδασκαλίας, η επιμόρφωση των καθηγητών, τα σχολικά βιβλία, το ζήτημα της αξιολόγησης-εξέτασης του μαθήματος κ.ά.– επικεντρώνονται στο μεγαλύτερο ίσως πρόβλημα: οι μαθητές δεν έχουν την ευκαιρία μέσω του μαθήματος να αγαπήσουν τη λογοτεχνία και, το σοβαρότερο απ’ όλα, να αποκτήσουν τα εφόδια ώστε να γίνουν επαρκείς αναγνώστες. Το θέμα αυτό αποτελεί και τη βάση του εναγώνιου ερωτήματος: Ποιοι θα είναι οι αυριανοί αναγνώστες; Πόσοι από τους σημερινούς νέους θα περάσουν κάποια στιγμή της ζωής τους το κατώφλι του βιβλιοπωλείου και ποιες θα είναι οι αναγνωστικές τους επιλογές;
Η ημερίδα της 17ης Απριλίου στοχεύει να αναδείξει το πρόβλημα σε όλη του τη διάσταση, να κατονομάσει τις αιτίες της κακοδαιμονίας και παράλληλα να προσφέρει τη δυνατότητα για καινούργιες ιδέες και πρακτικές μέσα από προτάσεις.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ
Όσοι κατά καιρούς εμπλέκονται στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας στον χώρο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, είτε με την ιδιότητα του εκπαιδευτικού είτε του μαθητή ή και του γονέα, όλοι ανεξαιρέτως συμφωνούν σε ένα πράγμα: όσο γοητευτική μπορεί να φαντάζει η εν λόγω διαδικασία, τόσες παγίδες αλλά και αποτυχίες κρύβει η έμπρακτη εφαρμογή της ερμηνευτικής προσέγγισης των λογοτεχνικών κειμένων στη σχολική τάξη. Οι λόγοι είναι πολλοί και πρέπει κυρίως να αναζητηθούν στη φιλοσοφία και στους στόχους του μαθήματος, έτσι όπως καθορίζονται από την Πολιτεία μέσω του αναλυτικού προγράμματος για το μάθημα της Λογοτεχνίας.
Σήμερα τα πράγματα έχουν οδηγηθεί σε ακόμη μεγαλύτερο αδιέξοδο. Τα πολλά προβλήματα που σωρεύονται γύρω από τη διδασκαλία της Λογοτεχνίας στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο –οι τρόποι διδασκαλίας, η επιμόρφωση των καθηγητών, τα σχολικά βιβλία, το ζήτημα της αξιολόγησης-εξέτασης του μαθήματος κ.ά.– επικεντρώνονται στο μεγαλύτερο ίσως πρόβλημα: οι μαθητές δεν έχουν την ευκαιρία μέσω του μαθήματος να αγαπήσουν τη λογοτεχνία και, το σοβαρότερο απ’ όλα, να αποκτήσουν τα εφόδια ώστε να γίνουν επαρκείς αναγνώστες. Το θέμα αυτό αποτελεί και τη βάση του εναγώνιου ερωτήματος: Ποιοι θα είναι οι αυριανοί αναγνώστες; Πόσοι από τους σημερινούς νέους θα περάσουν κάποια στιγμή της ζωής τους το κατώφλι του βιβλιοπωλείου και ποιες θα είναι οι αναγνωστικές τους επιλογές;
Η ημερίδα της 17ης Απριλίου στοχεύει να αναδείξει το πρόβλημα σε όλη του τη διάσταση, να κατονομάσει τις αιτίες της κακοδαιμονίας και παράλληλα να προσφέρει τη δυνατότητα για καινούργιες ιδέες και πρακτικές μέσα από προτάσεις.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ
9:30 Προσέλευση – Εγγραφές
1η συνεδρία: «Σκουριασμένο» μάθημα, νέοι αναγνώστες
10:00–10:20 Κώστας Ακρίβος, φιλόλογος-συγγραφέας
Η Λογοτεχνία στο σχολείο σήμερα: Αμηχανίες και αδιέξοδα, προτάσεις και οράματα
Παρεμβάσεις
10:30–10:50 Κώστας Αγγελάκος, Επίκουρος Καθηγητής Παιδαγωγικών στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο – Διευθυντής του περιοδικού ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ
Αξιολογώντας την «αξιολόγηση» της λογοτεχνίας στο εξεταστικό περιβάλλον του σημερινού σχολείου. Ανατομία ενός παιδαγωγικού εγκλήματος
Παρεμβάσεις
11:00–11:20 Δημοσθένης Κούρτοβικ, συγγραφέας-κριτικός λογοτεχνίας
Ποιος νοιάζεται για τη λογοτεχνία;
Παρεμβάσεις
11:30–12:00 Συζήτηση
12:00–12:30 Διάλειμμα
2η συνεδρία: Προϋποθέσεις και προοπτικές για το αύριο της λογοτεχνίας
12:30-12:50 Σοφία Νικολαΐδου, πεζογράφος-φιλόλογος
Διδασκαλία της Λογοτεχνίας και Νέες Τεχνολογίες. Διαδικτυακό σοκολατάκι ή ανάγκη;
Παρεμβάσεις
13:00-13:20 Μαρία Τεχνοπούλου, Καθηγήτρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης-Υπεύθυνη Σχολικής Βιβλιοθήκης
Σχολικές Βιβλιοθήκες: Ένα αναγκαίο «βοήθημα» για το μάθημα της Λογοτεχνίας
Παρεμβάσεις
13:30-13:50 Αγάθη Γεωργιάδου, Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ανατολικής Αττικής
Η ιεροτελεστία της ανάγνωσης και το δικαίωμα του μαθητή στο όνειρο: Σκέψεις και προτάσεις για τη διδασκαλία ολόκληρου λογοτεχνικού έργου στο σχολείο
Παρεμβάσεις
1η συνεδρία: «Σκουριασμένο» μάθημα, νέοι αναγνώστες
10:00–10:20 Κώστας Ακρίβος, φιλόλογος-συγγραφέας
Η Λογοτεχνία στο σχολείο σήμερα: Αμηχανίες και αδιέξοδα, προτάσεις και οράματα
Παρεμβάσεις
10:30–10:50 Κώστας Αγγελάκος, Επίκουρος Καθηγητής Παιδαγωγικών στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο – Διευθυντής του περιοδικού ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ
Αξιολογώντας την «αξιολόγηση» της λογοτεχνίας στο εξεταστικό περιβάλλον του σημερινού σχολείου. Ανατομία ενός παιδαγωγικού εγκλήματος
Παρεμβάσεις
11:00–11:20 Δημοσθένης Κούρτοβικ, συγγραφέας-κριτικός λογοτεχνίας
Ποιος νοιάζεται για τη λογοτεχνία;
Παρεμβάσεις
11:30–12:00 Συζήτηση
12:00–12:30 Διάλειμμα
2η συνεδρία: Προϋποθέσεις και προοπτικές για το αύριο της λογοτεχνίας
12:30-12:50 Σοφία Νικολαΐδου, πεζογράφος-φιλόλογος
Διδασκαλία της Λογοτεχνίας και Νέες Τεχνολογίες. Διαδικτυακό σοκολατάκι ή ανάγκη;
Παρεμβάσεις
13:00-13:20 Μαρία Τεχνοπούλου, Καθηγήτρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης-Υπεύθυνη Σχολικής Βιβλιοθήκης
Σχολικές Βιβλιοθήκες: Ένα αναγκαίο «βοήθημα» για το μάθημα της Λογοτεχνίας
Παρεμβάσεις
13:30-13:50 Αγάθη Γεωργιάδου, Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ανατολικής Αττικής
Η ιεροτελεστία της ανάγνωσης και το δικαίωμα του μαθητή στο όνειρο: Σκέψεις και προτάσεις για τη διδασκαλία ολόκληρου λογοτεχνικού έργου στο σχολείο
Παρεμβάσεις
14:00-14:30 Συζήτηση
14:30-15:00 Καταληκτικές παρατηρήσεις και συμπεράσματα – Λήξη
****
Εκτός από τις εισηγήσεις της ημερίδας, υπάρχει η δυνατότητα να ενταχθούν στο πρόγραμμα ορισμένες παρεμβάσεις διάρκειας πέντε λεπτών. Επομένως, όσοι από εσάς επιθυμείτε να κάνετε κάποια παρέμβαση, συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα σημειώνοντας με λίγα λόγια το θέμα της παρέμβασής σας καθώς και με ποια συνεδρία και εισήγηση σχετίζεται. Στείλτε τη φόρμα στην ηλεκτρονική διεύθυνση pr@metaixmio.gr έως την 1η Μαρτίου.
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ:
ΙΔΙΟΤΗΤΑ:
E-MAIL:
ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ: ………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………..
ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ:
ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ:
****
Επειδή ο αριθμός των θέσεων είναι περιορισμένος, θα τηρηθεί απόλυτη σειρά προτεραιότητας. Επομένως, όσοι ενδιαφέρεστε να παρακολουθήσετε την ημερίδα, δηλώστε εγκαίρως συμμετοχή, στέλνοντας e-mail με θέμα ΕΠΙΘΥΜΩ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΑΣΧΩ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ στην ηλεκτρονική διεύθυνση pr@metaixmio.gr (κ. Κυριάκος Χαρίτος) και δίνοντας τα προσωπικά σας στοιχεία (ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, τηλέφωνα επικοινωνίας, e-mail).
Είσοδος Ελεύθερη
Αριθμός θέσεων περιορισμένος
Τηρείται η σειρά προτεραιότητας
Απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής
2 comments:
Πολύ ενδιαφέρον. Δήλωσα συμμετοχή!
χαίρομαι κάθε φορά που το lego κάνει ''spread'':-)
για συμμετοχή και δράση!
Post a Comment