9.2.11

«Ρόσμερσχολμ» στο θέατρο Άλεκτον

Αδιάπτωτο είναι το ενδιαφέρον, για την επενέργεια του ψυχολογικού χρόνου, στα έργα του Νορβηγού συγγραφέα Ερρίκου Ίψεν. Σε μια καρτ ποστάλ εποχής, έκπτωτη του παρελθόντος και κρεμασμένη σπίτι μου, ο Ίψεν, απαθανατισμένος από τον Ludwig Szacinki, κάθεται στο γραφείο του, ήρεμος και μυστηριώδης συγχρόνως. 1898. Μερικά χρόνια νωρίτερα, λίγο προτού πατήσει τα εξήντα, (το 1886) έχει ολοκληρώσει το «Ρόσμερχολμ». Με τη σκέψη να κινείται «τοπογραφικά», εικάζω πως ενδεχομένως το όνομα αυτό-Ρόσμερχολμ- να υπονοεί το νησί του Ρόσμερ. Διότι, ο Ρόσμερ είναι ο βασικός χαρακτήρας του έργου και επιπλέον, «χολμ» θα μπορούσε να σημαίνει «μικρό νησί»-εξ’ ου και το γειτονικό όνομα «Στοκχόλμη», το οποίο υποδηλώνει τα νησάκια που στηρίζονται από φράχτες («στοκ»)-. Αλλά αυτό, το στοιχείο σημασιολογίας του ονόματος, συνιστά μια αμελητέα υπόθεση, αν το αντιπαραβάλλουμε στη σημασιολογία του ίδιου του κειμένου, γραμμένο αριστοτεχνικά και αποδομένο άρτια, ώστε να διαφαίνονται οι διαπλοκές των αντίθετων χαρακτήρων και συνακόλουθα μιας φασματικής δράσης, ιδωμένη στην αναγκαία αντιστοιχία οράματος και δράματος. Σε τι συνίσταται ο χαρακτήρας, στα έργα του Ίψεν, και τι σημαίνει εν τέλει «δράση», αυτά είναι δύο βασικά από τα καίρια ερωτήματα. Ώστε, υπό το φως αυτών των ερωτημάτων ερχόμαστε να σκιαγραφήσουμε τη δική μας σχέση με το κείμενο και τους χαρακτήρες, διαβλέποντας τα κοινά και διαφορετικά, μεταξύ τους, σημεία. Βλέπουμε τον Ρόσμερ, που έχασε τη γυναίκα του από αυτοκτονία, να προσφέρει στήριξη σε ένα κόμμα, το οποίο δεν είναι της αρεσκείας του Κρολ, με αποτέλεσμα να προκαλείται μια έντονη διαφωνία μεταξύ των δύο αντρών. Όπως τα άσπρα άλογα καλπάζουν, οι δυο άντρες, που πρεσβεύουν διαφορετικές πολιτικές στάσεις, επωάζοντας τη ρήξη και την επαναδιαπραγμάτευση της σχέσης τους, «καλπάζουν» στο ρυθμό των επιχειρημάτων τους. Βλέπουμε επίσης τη Ρεβέκκα Βεστ, και τη δυναμική παρουσία της, που γίνεται στόχος από τον Κρολ, έναν «θιασώτη» της αντρικής εξουσίας απόλαυσης του θεάματος, γι’ αυτό και εκβιάζει τη Ρεβέκκα, ότι κινεί τα νήματα και καθοδηγεί τον ερωτευμένο μαζί της Ρόσμερ. Βέβαια, αυτό που ενέχει ενδιαφέρον στους χαρακτήρες του Ίψεν, είναι ότι υπάρχει μια μίξη δυνάμεων στον καθένα, όπως άλλωστε είναι δομημένη η ουσία της ανθρώπινης ψυχής. Ως ένωση πνευματική και ψυχική συγχρόνως, απ’ όπου πηγάζει έρως, αγάπη -ή βέβαια- ψύχος Νορβηγίας, και φυσικά πόλεμος.

Στην πρεμιέρα της παράστασης, η σκηνοθετική απόπειρα του Κωστή Καπελώνη μας άφησε μια γενικά καλή εντύπωση. Το κείμενο εξάλλου είναι αυτό που δεν αφήνει το θεατή στον κόσμο του, μολονότι δυστυχώς, για τη Ρεβέκκα Βεστ (Δέσποινα Πόγκα), θα προτιμούσα να ήταν στο mute κάθε φορά που ερχόταν η σειρά της, καθώς η εκφορά του λόγου της και η συνολική εμφάνιση με αποσπούσαν από την υπόθεση του έργου. Tragedie. Να θυμηθώ την Ισμήνη; «Κόμπους να δέσω το σκοινί, κόμπους να λύσω, και αν είναι έτσι που τα λες, τι να προσθέσω, δόλια;»… «Το Ρόσμερχολμ με τσάκισε. Κομμάτια με έκανε»… Συ είπας…Πού να ήξερε ο Ίψεν τι μεταμοντέρνα που ήχησε αυτή η ατάκα του τότε.

Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές
Σκηνοθεσία: Kωστής Kαπελώνης
Σκηνικά - Kοστούμια: Ανδρέας Σαραντόπουλος
Επικοινωνία: Prologos Arts Marketing

Η ΔIANOMH (με σειρά εμφάνισης)

Kυρία Έλσετ : Μαρία Μακρή (+)
Pεβέκκα Bεστ : Δέσποινα Πόγκα (-)
Kαθηγητής Kρολ : Βασίλης Βλάχος (+)
Γιοχάννες Pόσμερ : Αντώνης Ραμπαούνης (+)
Oύλρικ Mπρέντελ : Σπύρος Μπιμπίλας (+)
Μόρντερσκωρντ: Άγγελος Κεχαγιάς (+)

ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΕΚΤΟΝ
Σφακτηρίας 23, Μεταξουργείο
Τηλ. Κρατήσεων
210-3420419 & 6957253415

Προγραμματισμένη Πρεμιέρα
Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου
Εως
Απρίλιο 2011

Παραστάσεις
Παρασκευή στις 21:00
Σάββατο-Κυριακή στις 18:30
Διάρκεια
120’ με διάλλειμμα.

Τιμές Εισιτηρίων
Παρασκευή – Σάββατο (Κανονικό 18 € Φοιτητικό 12 €)
Κυριακή (Κανονικό 15 €, Φοιτητικό 12 €)

No comments: