Με όλη αυτή τη λασπουριά που ξεπετάχτηκε μπροστά μας, σαν φιλοδώρημα εξ’ ουρανού, νομίζω ότι, ή πρέπει να αρχίζουμε να χορεύουμε χιπ-χοπ μουσική άφρικα μπαμπάτα, ή να θυμηθούμε επειγόντως τον Έλληνα «εφευρέτη» Ευγένιο Τριβιζά. Ο γαργαλιός, ένα μηχάνημα δικής του επινόησης, μας γαργαλάει όταν είμαστε λυπημένοι και μας κάνει να γελάμε, γι’ αυτό και πρέπει να τοποθετηθεί σε κοινή θέα, στο σταθμό του Συντάγματος κατά προτίμηση, ώστε όλοι οι περαστικοί, μικροί και μεγάλοι, να δηλώνουμε συμμετοχή σε αυτό.
Σήμερα, τηρουμένων των μέτρων για το άγχος και την πίεση, φυσικά και για το περιβόητο καλό της χώρας, Ο Γαργαλιός, ένα επιδοτούμενο πρόγραμμα από το Υπουργείο Οικονομικών, προσφέρει, στους πολίτες, έναν απολαυστικό περίπλου διαφυγής από τα ίδια και τα ίδια, με προορισμό το «Πόρτο Αλλού».
Όσοι αποδειχτούν άξιοι πρωταγωνιστές, μέσα από το παιχνίδι, θα έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν, στη δίνη της παραζάλης, τις έξτρα υπηρεσίες, όπως μία πριβέ περιήγηση με το Ιπτάμενο Κρουασάν, προς το Δάσος με τα ερωτευμένα τρυποκάρυδα. Εκεί, οι τυχεροί θα πάρουν πρωινό σερβιρισμένο από τα τρυποκάρυδα και, στο κατόπι, θα πιουν, για αγιασμό, ένα ποτήρι βυσσινάδα με παγάκια από δροσοσταλίδες, δυναμωτικό για το δρόμο. Διότι, στη συνέχεια του προγράμματος, με χορηγό τον Κύβο Magic – και κατόπιν της στήριξης Σαρκοζί υποστηρίζοντας ότι ο κύβος για τα μέτρα ερίφθη- οι λάτρεις της μεταφυσικής φιλοσοφίας θα παρακολουθήσουν διά ζώσης πάνω σε ακρωτήρι, ένα workshop-αφιέρωμα στο Αόρατο Πράσινο Καγκουρό, το οποίο φυσικά δε θα εμφανιστεί τρέχοντας από την πρασινάδα, λόγω του κόκκινου τρέμουλου του φάρου, ενώ οι κοσμικοί λάτρεις της γαμήλιας γαστρονομίας θα επισκεφτούν το πυκνοκατοικημένο Κουφέιτ για να λιγωθούν στις τούρτες από σαντιγί και παντεσπάνι και να σταματήσουν τα έξοδα στα ζαχαροπλαστεία Leonidas. Και όλα αυτά, αρχής γενομένης του Γαργαλιού…
Ωστόσο, ενώ η σέπια έχει απλωθεί παντού, μαθαίνουμε και τα νέα του ΕΚΕΒΙ. Ο συγγραφέας και κριτικός λογοτεχνίας Τάκης Θεοδωρόπουλος είναι ο νέος πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου. Αντιπροέδρος διορίστηκε ο συγγραφέας Πέτρος Τατσόπουλος και γραμματέας, η συγγραφέας και μεταφράστρια Σεσίλ Μαργέλου - Ιγγλέση.
Στη Σεσίλ Μαργέλου – Ιγγλέση οφείλουμε τη δυνατότητα να διαβάζουμε, στα ελληνικά, το έργο του Σελίν Ταξίδι στην Άκρη της Νύχτας, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Εστία. Το μυθιστόρημα αναδεικνύεται, μέσα από την εξαιρετική μετάφραση της Σ. Μαργέλου-Ιγγλέση, καθώς το ειρωνικό και πηγαίο χιούμορ του συγγραφέα αποδίδεται, από τα γαλλικά στα ελληνικά, με εύστοχο τρόπο. Η γλώσσα έχει νεύρο, δύναμη, υπόσταση. Δεν εξαντλείται και γι’ αυτό προκαλεί πικρόγελα στο μυημένο αναγνώστη που τρυπώνει στα άδυτα της ψυχής του. Πώς, γεγονότα του 1932 φωτογραφίζουν καταστάσεις του σήμερα και μας απενεχοποιούν από το βάρος των συναισθημάτων, και αυτό αποτελεί επίτευγμα της πορείας της γλώσσας.
Στο ερώτημα, τι είναι ο άνθρωπος, ο συγγραφέας απαντά, με τον τρόπο του, ότι ο άνθρωπος είναι το πιο σκληρό ζώο και αντλεί παραδείγματα, εκ προσωπικής φύσεως. Αντί το ερώτημα για τον άνθρωπο να μένει ανοιχτό, ο Λουί Φερντινάντ Νετούς, -υιοθετώντας το ψευδώνυμο «Σελίν» από το όνομα της γιαγιάς του-, θαρραλέα και χωρίς διδακτικό ύφος προβάλλει τον άνθρωπο όπως είναι. Ώστε ο αναγνώστης διαπιστώνει το περιβόητο, ότι η γλώσσα κόκαλα δεν έχει και κόκαλα τσακίζει. Διαβάζοντας προσεχτικά το Σελίν, παρατηρούμε την προφορικότητα, από την οποία είναι διαποτισμένη η γραφή, όπως επίσης και την άμεση σχέση αναλογίας, ανάμεσα στο ηθικό, το ψυχολογικό και το οικονομικό. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, η προφορικότητα μπορεί να αναχθεί και σε σεξουαλικότητα της γλώσσας, διαμορφώνοντας μια δυνατή αιτιακή σχέση, κειμένου και ύλης, με κοινό άξονα το σώμα. Ώστε, το οργανικό ζήτημα είναι το υλικό πρόβλημα. Όλα απορρέουν από το οικονομικό, γι’ αυτό και ο Σελίν επιμένει ότι μόνο στο ύφος, και όχι στα μηνύματα, έγκειται η σημασία. Συγκεκριμένα πίστευε ότι, τα μηνύματα είναι για την εκκλησία.
Οι επιλογές των γλωσσικών ρημάτων στο πλαίσιο του κειμένου ανάγουν τη διαδικασία της γραφής σε μια πράξη πολιτικής ενστάλαξης, στην οποία ο γράφων είναι δέσμιος και δεσμεύεται να θίξει γραπτά αυτά που του προφέρει διαρκώς η συνείδησή του. Διανθισμένο με διάφορες αναφορές -όπως είναι η «περίπτωση της οξείας τσιφουτιάς», ή ο άνθρωπος ιδωμένος ως «εκκρεμής σήψη» για όλους εκτός από την οικογένεια και τους συγγενείς του, με αποτέλεσμα ένας γιατρός να αναδιπλώνει το λόγο του για να πληρωθεί από αυτούς-, όλο το κείμενο είναι ένα «κατηγορώ» στο αναπόφευκτο οικονομικό σύστημα που επιβάλλεται στους πολίτες. Από την άλλη η τολμηρή και αβίαστη γλώσσα είναι βάλσαμο για τον αναγνώστη, που εκλογικεύει το οικονομικό πρόβλημα, της ζωής του και της σύγχρονης καθημερινότητας, αλλά δεδομένων των συνθηκών, δεν είναι στην πλεονεκτική θέση να το εποπτεύει, ώστε και να το απολαμβάνει.
Δίνοντας από το χρόνο μας στην ανάγνωση του Σελίν, υπάρχει τρόπος να γίνουμε πιο δημιουργικοί από τα δεινά των ημερών, βγάζοντας ένα άγριο γέλιο, που καιρό τώρα καιροφυλακτεί, μέχρι να κάνει την έκρηξη. Χάρη στη γλωσσική έκρηξη από το Ταξίδι στην Άκρη της Νύχτας, μια Αναγνωστική Εκκωφαντική, ως μέθοδος σκέψης, μπορεί να ωφελήσει και στη διαχείριση του άγχους. Σκίστε!
*με ένα κλικ στην εικόνα, εγκαίνια σας περιμένουν...
Athens Art Gallery
Γλύκωνος 4
106 75 Αθήνα
Tel: +30 210 72 13 938
Fax: +30 210 72 58 216
www.athensartgallery.gr
info@athensartgallery.gr
Γλύκωνος 4
106 75 Αθήνα
Tel: +30 210 72 13 938
Fax: +30 210 72 58 216
www.athensartgallery.gr
info@athensartgallery.gr
περισσότερα από τη συνέντευξη του Ευγένιου Τριβιζά:
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=34&artid=97181&dt=15/03/1998
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=34&artid=97181&dt=15/03/1998
No comments:
Post a Comment